MAGGI
uitvinding: vloeibaar extract met eiwitten en kruiden om meer smaak te geven aan soepen en sauzen
uitvinder: Julius Maggi (CH)
jaar: 1893


De Zwitsers-Italiaanse molenaarszoon Julius Maggi (1846-1912) was een ondernemer die de tekenen van de tijd begreep. We schrijven de jaren tachtig van de negentiende eeuw en Maggi zag dat arbeidersgezinnen steeds meer en langer moesten werken. Niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen en wat zouden de gevolgen daarvan in de keuken zijn, vroeg hij zich af. Maggi bedacht dat er een markt moest zijn voor 'fast food', voedsel dat snel te bereiden was.
Julius Maggi maalde erwten, bonen en linzen tot een meel waar je snel soep van kon maken. Het hoge eiwitgehalte van peulvruchten maakte Maggi-soep tot een goed alternatief voor vlees, volgens de bedenker. Na de soeppoeder kwam Maggi in 1893 met een vloeibaar aroma om gerechten meer smaak te geven en in 1900 bracht hij de beroemde Maggi-bouillonblokjes op de markt.

Behalve een goede neus voor de markt had Julius Maggi beslist ook talent voor marketing. Hij verpakte zijn aroma in een bijzonder rechthoekig bruin glazen flesje dat de klanten onmogelijk konden vergeten. Ook de gele en rode kleuren van de Maggi-huisstijl maakte dat zijn producten opvielen tussen de andere. Flesje en kleuren zijn tot dag van vandaag onveranderd gebleven.
Sinds 1947 maakt het merk Maggi deel uit van de Zwitserse voedselgigant Nestlé, destijds opgericht door Henri Nestlé, de man die nescafé uitvond.

Maggi werd als merknaam zo'n begrip dat het een soortnaam geworden is. Je mag Maggi dus ook gerust met een kleine letter schijven: 'Geef je de maggi even aan?'
Taalhistoricus Ewout Sanders schreef in zijn Eponiemenwoordenboek dat succesvolle producenten van bijzondere producten wel eens last hebben van 'de nachtmerrie van maggi':
'De fabrikant van maggi kan bijna geen reclame voor zichzelf maken zonder de concurrent te bevoordelen. Eenzelfde lot ondergingen ooit onder meer aspirine, bakeliet, butagas, celluloid, grammofoon, hagelslag, linoleum, lysol, primus, ranja, tl, vaseline en waxine. Spa doet z'n best om het tij te keren, maar wie tegenwoordig een spaatje besteld, krijgt zonder blikken of blozen een Sourcy of iets dergelijks.'
Het succes van maggi is zelfs tot de plantkunde doorgedrongen. Lavas, officieel Levisticum officinale geheten, ruikt en smaakt namelijk als maggi en wordt in Nederland daarom vaak maggiplant genoemd. Overigens heeft de fabrikant verzekerd dat de maggiplant niet in de receptuur van maggi voorkomt.

Bekijk meer DAGELIJKSE DINGEN